Influence of Gender, Emotional and Spiritual Intelligence on the Level of Accounting Understanding

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Ayu Indira Dewiningrat
Jonathan Jacob Paul Latupeirissa

Abstract

Understanding of accounting is someone who is clever and understands accounting properly. Accounting is a process of recording, classifying, summarizing, processing and presenting data, transactions and events related to finance so that it can be used by people who use it easily understood for making decisions and for other purposes. This study aims to determine the effect of gender, emotional intelligence and spiritual intelligence on the level of accounting understanding of students majoring in accounting at private universities in the city ​​of Denpasar. Samples were taken by purposive sampling technique as many as 376 accounting students. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis. The results of the analysis show that the gender variable affects the level of accounting understanding with a significance value of 0.000 < 0.05 , the emotional intelligence variable has no effect on the level of accounting understanding with a significance value of 0.74> 0.05, the spiritual intelligence variable has no effect on the level of understanding. Accounting with a significance value of 0.663> 0.05.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

  1. Anantyo, C. G. (2014). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Berdasarkan Jenis Kelamin (Studi Empiris Pada Mahasiswa Tahun Angkatan 2012-2013 Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Jember).
  2. Dwijayanti, Pengestu, A. (2009). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Spiritual, dan kecerdasan Sosial terhadap pemahaman akuntansi.Jakarta. Jurnal. Universitas Pembangunan Nasional “Veteran”.
  3. Ghozali, Imam.2016. Aplikasi Analisis Multivarite dengan Program IBMSPSS 23. Edisi Kedelapan. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
  4. Goleman, D. (2000). Kecerdasan emosional. Gramedia Pustaka Utama.
  5. Hariyoga, S, dan Suprianto, E. (2011). Pengaruh Kecerdasan emosional, perilaku belajar, dan budaya terhadap tingkat pemahaman akuntansi dengan kepercayaan diri sebagai variabel pemoderasi. Simposium Nasional Akuntansi XIV.
  6. Herlinda, M. V. S. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Kecerdasan Sosial Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Empiris Mahasiswa Fakultas Ekonomi Jurusan Akuntansi Angkatan Tahun 2011 Universitas Jember). Jurnal Ilmiah Akuntansi Universitas Jember.
  7. Jayadi, A. R., & Purwanti, L. (2013). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Perilaku Belajar terhadap Pemahaman Akuntansi (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Program S1 Universitas Brawijaya). Jurnal Ilmiah Akuntansi Universitas Brawijaya.
  8. Nanik Ariasanti, I Dewa Ayu. 2016. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Perilaku Belajar, dan Gender terhadapa Pemahaman Akuntansi (Studi Kasus Pada Mahasiswa S1 Akuntansi Universitas Mahasaraswati Denpasar). Skripsi. Universitas Mahasaraswati Denpasar.
  9. Panangian, R. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Pemahaman Akuntansi Pada Pendidikan Akuntansi. Jurnal Ilmiah Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Perbanas.
  10. Patton, P. (1998). Kecerdasan Emosional di Tempat Kerja. Alih Bahasa: Zaini Dahlan, Pustaka Delaprata, Jakarta.
  11. Puspitawati, H. (2013). Konsep, teori dan analisis gender. Bogor: Departe-Men Ilmu Keluarga Dan Kon-Sumen Fakultas Ekologi Manusia Institut Pertanian.
  12. Rachmi, Filia. 2010. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi. Semarang. Jurnal Pendidikan Akuntansi.
  13. Ruditya, B. (2012). Perbedaan Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa Berdasarkan Jenis Kelamin, Jurusan Saat SMA dan Angkatan Masuk Kuliah (Doctoral dissertation, Program Studi Akuntansi FEB-UKSW). Jurnal Akuntansi Universitas Kristen Satya Wacana.
  14. Sahara, M. A. (2014). Pengaruh Perilaku Belajar, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Spiritual, Dan Kecerdasan Sosial Terhadap Pemahaman Akuntansi (Universitas Maritim Raja Ali Haji). Jurnal Online Universitas Maritim Raja Ali, 1-23.
  15. Sari, I. P. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi (Survey di Perguruan Tinggi Wilayah Surakarta) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta). Jurnal. Universitas Muhammadiyah Surakarta
  16. Sari, N. P. K. M., & Mendra, N. P. Y. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Unmas Denpasar. Skripsi. Universitas Mahasaraswati Denpasar.
  17. Sinetar, M. (2001). Spiritual Intelligence Kecerdasan Spiritual. Alih Bahasa Susanto Boddhi Dharmo, Jakarta: Alex Media Komputindo.
  18. Stein, S., & Howard, E. (2002). The Eq Edge: Emotional Intelligence and Your Success Ledakan EQ: 15 Prinsip Dasar Kecerdasan Emosional Meraih Sukses. Murtanto terj. TRJ dan Y, editor. Bandung: Kaifa.
  19. Utami, M. T., & Sumaryanto, S. (2013). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Perilaku Belajar, Dan Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Perkembangan Teknologi Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Reksa, 2(2), 139-157.
  20. Wijayanti, Enik Dwi. (2015). Pengaruh Gender, Perilaku Belajar dan Kecerdasan Emosional terhadap Pemahaman Dasar Akuntansi dengan sampel mahasiswa Fakultas Ekonomi Program Studi Akuntansi angkatan 2013. Skripsi. Universitas Mahasaraswati Denpasar.
  21. Suryawan, I. M. Y., Ratnawati, N. L. T. T., & Latupeirissa, J. J. P. (2021). The Conflict Analysis of Balinese Women on Equality in Work, Family and Social Life. Journal of Humanities, Social Science, Public Administration and Management (HUSOCPUMENT), 1(1), 26-31.
  22. Zohar, D., & Marshall, I. (2007). SQ-Kecerdasan Spiritual. Mizan Pustaka.